„Stretávame sa s tým, že mnohé firmy, vrátane prevádzkovateľov e-shopov, využívajú mailing ako dôležitý nástroj v rámci svojho marketingového mixu, avšak nepoznajú jeho základné pravidlá. A tým sa z tejto formy komunikácie stáva iba obyčajné spamovanie. Treba mať na pamäti, že manažment e-mailingovej kampane nemá vplyv iba na výsledok samotnej kampane, ale v konečnom dôsledku je vždy v hre úspech celého podnikania.“ hovorí Jakub Olexa, konateľ spoločnosti Mailkit, ktorá sa špecializuje na poskytovanie komplexných riešení pre efektívny e-mail marketing. V spolupráci s touto firmou sme pripravili prehľad desiatich krokov, ktoré by ste si mali osvojiť pri príprave firemných newsletterov či inej hromadnej e-mailovej zásielky.
1. Vhodný predmet a odosielateľ
Predmet správy a meno odosielateľa je prvé, čo príjemca vidí a na základe čoho sa rozhoduje, či daný e-mail otvorí alebo nie. Predmet by preto mal byť krátky a pokiaľ možno i atraktívny. To zvyšuje pravdepodobnosť, že príjemca správu otvorí. Krátke ale výstižné predmety zaznamenávajú väčšiu úspešnosť ako nič nehovoriace dlhé súvetia.2. Databáza príjemcov, ktorí dali súhlas
Dobre pripravená databáza je kľúčom k úspechu. Najdôležitejšie sú dáta, ktoré pomáhajú s personalizáciou kampane. Je nutné poznať meno, priezvisko, adresu, informácie o už zakúpenom tovare, dátum posledného nákupu a podobne. Často je veľká väčšina týchto dát dostupná v existujúcom firemnom informačnom systéme, je však nutné tieto dáta pripraviť do takej podoby, aby čo najlepšie odrážali potreby pripravovaných e-mailových kampaní. V tomto štádiu prípravy majte na pamäti aj to, že na rozosielanie adresných e-mailových ponúk potrebujete mať od príjemcov zo zákona súhlas.3. Atraktívna forma posolstva
Je nutné zaujať nápadom a originalitou. E-mailová kampaň by mala mať vlastnú identitu a nemusí to byť len o vzhľade mailingu. Faktor odlíšiteľnosti môže byť aj napríklad štýl písania obsahu mailu.4. Formálny obsah e-mailu
Zo zákona musí každé obchodné posolstvo obsahovať platný odkaz pre odhlásenie a platné kontaktné údaje odosielateľa. Netreba však zabúdať ani napríklad na odkaz na preposielanie správy priateľom, informácie o tom, na základe čoho je správa príjemcovi zasielaná a na akú e-mailovú adresu je možné príjemcu požiadať o pridanie adresy do adresára.5. Pozor na chyby
Kontrola obsahu je nevyhnutná. Názvy produktov a služieb musia byť napísané správne a rovnako správna by mala byť aj gramatika a štylistika obsahu. Už raz odoslaný e-mail nemožno vrátiť späť a preto je dôležité myslieť na kontrolu.6. Personalizované posolstvo
Kampane by mali byť personalizované tak, aby sa maximalizovala pridaná hodnota e-mailu. Personalizáciou sa rozumie nielen vloženie oslovenia konkrétneho príjemcu, ale predovšetkým obsah kampane upravený na mieru každému adresátovi.
7. Odkazy a ich sledovanie
Aby bolo možné správne vyhodnocovať dopad kampaní, je nevyhnutné zabezpečiť sledovanie umiestnených odkazov. Pred odoslaním kampane treba skontrolovať funkčnosť odkazov – či sú správne, či sú smerované tam, kde je to potrebné a či je nastavené sledovanie funkčné.8. Zobrazovanie e-mailu
Každý príjemca si môže zobraziť e-mail na rôznych zariadeniach. Preto je dôležité, aby bol e-mail dobre zobrazený a zrozumiteľný na rôznych zariadeniach a za každých okolností.9. Cielenie
Je dôležité dôkladne zvážiť, čo, kedy, komu a v akom intervale zašleme. Správy je nutné zasielať tým príjemcom, u ktorých je predpoklad, že majú záujem o dané informácie. Podnetné sú informácie, ktoré pripomenú príjemcovi, že na daný tovar má napríklad teraz zľavu. Pomocou mailingu je možné príjemcu požiadať napríklad o recenziu na daný tovar alebo službu.10. Vyhodnocovanie kampaní
Štatistiky sú základom pre hodnotenie kampane a zároveň dôležitou spätnou väzbou pre vylepšovanie pripravovaných kampaní. Je dôležité porovnávať výsledky kampaní medzi sebou a sledovať trendy.Ďalšie užitočné články o pravidlách prípravy efektívnych e-mailingových kampaní sa dočítate na blogu spoločnosti Mailkit.