12.04.2016 • Martin Jančo

E-shop summit 2016

Na začiatku apríla sme navštívili našich západných susedov a naberali sme inšpiráciu na konferencii E-shop summit v Českých Budejoviciach. Išlo o dvojdennú konferenciu určenú pre e-shopárov a marketérov, na ktorej sa zúčastnilo viac ako 400 ľudí.
Organizátorom sa podarilo pritiahnuť viacerých TOP konzultantov z Českej republiky. Patrili medzi nich napríklad Jan Mayer, Simona Kijonková, Filip Podstavec, Honza Tichý, Pavel Ungr a ďalší.

Vybrali sme niekoľko tipov, ktoré určujú smer, ktorým by sa mali stále viac uberať slovenské e-shopy.

E-shop summit 2016

Niekoľko konzultantov z prvého dňa:

Honza Mayer, TrendLucid
Honza odporúča sledovať konkurenciu a dať si pri tom tri základné otázky. Prvá je, čo chcú používatelia nakupovať. Dá sa to zistiť cez nástroje Google Trends (sezónnosť produktov, odhad vývoja predajnosti), Google Correlate (korelácia medzi rôznymi kľúčovými slovami) a Trendlucid.cz (prehľad kategórií, o ktoré je záujem, ale e-shop v nich nemá najpredávanejšie produkty na trhu). Obľúbenosť produktov sa dá zistiť podľa prvých výsledkov na porovnávačoch a podľa šírenia na sociálnych sieťach.

Druhou otázkou je, kde chodia ľudia nakupovať. Odhad návštevnosti sa dá získať prostredníctvom Similar Web, JumpShot alebo Alexa.

Treťou otázkou je, prečo chodia používatelia ku konkurencii a nenakupujú u mňa - skontrolujte si SEO a PPC. Spätné odkazy sa dajú nájsť pomocou moz.com, ahrefs.com a vďaka českému nástroju Serpo sa dá zistiť, na aké kľúčové slová a za akú orientačnú cenu bidujú konkurenti.


Adam Zbiejczuk, influencer.cz
Od tohto špecialistu na Facebook sme sa dozvedeli napríklad to, že ak je pre vás Facebook podstatným predajným kanálom, je nevyhnutné promptne reagovať aj neskoro večer.
@zbiejczuk

Kompletné edukačné materiály priamo od Facebooku sa dajú nájsť na facebook.com/blueprint.


Simona Kijonková a Kateřina Brandýská, Zásielkovna.sk
Dozvedeli sme sa užitočné informácie o nákupnom správaní v okolitých krajinách. Napríklad aj to, že maďarský e-commerce je niekoľko rokov pozadu oproti slovenskému a prudko rastie. Maďarskí zákazníci často vyžadujú komunikáciu cez telefón, majú radi odberné miesta a vo všeobecnosti sú to menej nároční zákazníci ako na Slovensku.

Pri úvahách o expanzii do Ruska dámy určite odporúčajú zvážiť spoluprácu s lokálnym partnerom, pretože obchod s Ruskom zvonka je veľmi náročný, až nemožný.

Celú prezentáciu si môžete stiahnuť na zasilkovna.cz.
@SimonaKijonkova


Jakub Kašparů, Lynt services
Vo svojej prednáške sa Jakub venoval životnému cyklu PPC kampaní. Za najdôležitejšiu otázku považuje, či užívatelia na e-shope nakupujú pravidelne. Podľa segmentu sa to líši a preto pri niektorých segmentoch, kde sú opakované nákupy (napr. potraviny), môže byť e-shop pri prvej objednávke v strate. Veľký dôraz dáva na meranie výkonnosti, rozpočtu a príprave PPC kampaní.

Odporúča napríklad neposielať marže e-shopu do Google Analytics priamo cez Javascript (mohla by to zistiť konkurencia), ale radšej cez Google Analytics Measurement protocol
@JKasparu


Jan Tichý, Medio Interactive
Honza hovoril o reportoch, ktoré by e-shopári mali riešiť a často ich neriešia. Dostali sme napríklad odporúčanie, aby sme v Google Analytics určite sledovali aj ďalšie metriky. Tržby v Google Analytics nehovoria, koľko zarobíme. Chýbajú tam náklady a nákupná cena tovaru. Treba sa posunúť ďalej a merať v kategóriách a produktoch maržu, zisk a ROI. Do dlhodobej hodnoty zákazníka (CLV) vstupuje podstatnou mierou charakter tovaru a zdroj návštevnosti. Z CLV sa odvíja, koľko môžeme investovať do akvizície zákazníka.
@jantichy

Večer sme sa presunuli do K2 baru v centre mesta na afterparty pri dobrom budejovickom pivku :-)

V naberaní inšpirácie sme pokračovali aj druhý deň. Tu je niekoľko ďalších tipov pre e-shopárov z panelovej diskusie a prednášok.


Michal Krutiš
Michal hovoril o tom, že s používateľmi na našich e-shopoch treba cielene pracovať. Používatelia prídu na naše obsahy (články, príspevky na FB, e-book, rozhovory)  a cez "pastičky" (rozcestníky, odkazy, bannery, e-mail, cookie) ich privedieme na naše cestičky a scenáre (ako vybrať tovar, porovnanie produktov, remarketing, nákup). 
@krutis 


Radim Hasalík
Radim bol v sobotu poobede v panelovej diskusii. Odporučil zapracovať na dôveryhodnosti e-shopu, lebo keď zákazníci využívajú dobierku, je to prejav ich nedôvery. Keď bude pre nich e-shop dôveryhodnejší, potom častejšie zaplatia vopred (platba kartou, platobná brána).

Radim písal aj podrobné poznámky z celej konferencie, ktoré si môžete pozrieť tu - 1. deň a 2. deň.
@radimhasalik


Filip Podstavec
Táto prednáška bola jedna parádna show z budúcnosti. Filip priniesol množstvo trendov, ktoré budeme používať v roku 2020. Napríklad sa výrazne rozšíri medzinárodné posielanie tovaru, výrazne sa zvýši využívanie one click payment a ak sa e-shop nenačíta do jednej sekundy, nič nepredá. Určite odporúča posilniť prácu s blogermi, PR, linkbuildermi, SSL, mať jednoduchý a rýchly web - inak e-shop neprežije. 
@filippodstavec

Pavel Ungr E-shop summit 2016

Pavel Ungr
Povedzte vyhľadávačom, že váš e-shop existuje, potom im dajte dôvody k indexácii. Dajte vedieť, že URL existuje - cez sociálne siete, agregátory, affiliate program, sitemapa v kriticky dôležitom nástroji Google Search Console. 
@pavelungr

E-shop summit 2016

Ďakujeme Zásielkovni za pozvanie na výbornú indickú večeru :-)

Znova sa potvrdilo, že Česi sú v e-commerce veľmi vysoko a slovenskí e-shopári sa môžu od nich niečo priučiť. Ďakujeme organizátorom za výbornú konferenciu, plnú inšpirácií, nových kontaktov a výbornej atmosféry!


#ESS16
 

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

CEO:
Michal Král
E-mail:
michal.kral@pricemania.sk
Mobil:
+421 904 665 488

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Karpatská 6, 811 05 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • BlueWinston
  • DHL
  • 0100Campus

  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž