15.03.2017 • Patrik Horváth

Ako zlepšiť vyhľadávanie v e-shope alebo ako sa dobrovoľne nepripravovať o zisk

Prídete na stránku e-shopu, do vyhľadávania intuitívne zadávate frázu “apple” a web vám zobrazí absolútne irelevantné výsledky. Fail. Alebo dokonca žiadne výsledky. Ešte väčší fail. Aj takto často vyzerajú slovenské e-shopy v praxi. Nesprávne nastavený alebo technicky zle navrhnutý vyhľadávací “engine” vás môže pripraviť o stovky zákazníkov a zásadným spôsobom ovplyvňuje mieru konverzie v e-shope. Ak prevádzkujete e-shop a nechcete prichádzať o peniažky, čítajte ďalej.
 

Ukážka výsledkov vyhľadávania na "nemenovanom" slovenskom e-shope:

Digicom.png

Veľakrát sú majitelia e-shopov tak ponorení v operatíve (a poznám to dobre aj z vlastnej skúsenosti), že im ani nepríde na rozum raz za čas skontrolovať, aké výsledky vyhľadávania poskytujú potenciálnym zákazníkom. Pritom práve vyhľadávanie môže mať zásadný vplyv na to, či bude miera konverzie vo vašom e-shope 2 %, 5 % alebo dokonca 10 %.

Prípadová štúdia analytického nástroja Luigi’s Box (na ktorom btw. makajú šikovní chalani zo Slovenska) odkrýva niektoré veľmi zaujímavé čísla.

Konkrétne tvrdí, že:
  • ľudia, ktorí na stránkach e–shopu použijú vyhľadávač, urobia o 70 % viac nákupov, pretože vedia, čo chcú!
  • miera konverzie v sledovanom e-shope bola 1,5 % (bez použitia vyhľadávania) a neporovnateľných 12 % (po použití vyhľadávania).

Najčastejšie chyby vo vyhľadávaní na e-shopoch, na ktoré by ste si mali dať pozor:
  • na hľadanú frázu neponúka vôbec žiadne výsledky (tým pádom vysoko pravdepodobne zákazník odchádza a ide hľadať inde),
  • na hľadanú frázu ponúka irelevantné výsledky (zákazník síce nájde čo potrebuje, trvá mu to dlhšie a zhoršuje to tak jeho “user experience”),
  • na hľadanú frázu ponúka irelevantné výsledky (vyhľadávanie síce niečo nájde, ale nie to, čo mal zákazník na mysli),
  • na hľadanú frázu ponúka relevantné výsledky, ale nesprávne zoradené (čo tiež potenciálneho zákazníka zbytočne zdržuje od nákupu a zvyšuje pravdepodobnosť, že pôjde hľadať inde).

Pri vyhľadávaní myslite na:

  • preklepy (napr. “mobilz” vs. “mobily”),
  • jednotné / množné číslo (“mobil” vs. “mobily”),
  • hovorové výrazy (“mobily” vs. “mobilné telefóny”),
  • kombinácie slov (napr. “notebooky lenovo”, “notebooky do 300 eur” a pod.),
  • možnosť filtrácie výsledkov vyhľadávania,
  • možnosť rôznej formy zobrazenia výsledkov (riadkový výpis, dlaždice).

V prvom kroku potrebujete vôbec začať výsledky vyhľadávania vo vašom e-shope merať a analyzovať. Následne na základe dát môžete začať s optimalizáciou vášho vyhľadávania.

Screenshot-Lugis-Box.png

Ak vás zaujíma, ako by to mohlo vyzerať, pozrite si klikateľné demo nástroja Luigi’s Box alebo otestujte rovno svoje vyhľadávanie - nástroj ponúka skúšobnú verziu (zadarmo na 1 mesiac).

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

Project Manager:
Ing. Patrícia Dunárová
E-mail:
patricia.dunarova@pricemania.sk
Mobil:
+421 911 665 486

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Priemyselná 1/A, 821 09 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • BlueWinston
  • DHL
  • 0100Campus

  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž