13.05.2021 • Michal Král

Prečo je predpoveď predajov teraz ešte dôležitejšia, než pred covidom?

Globálná pandémie covid-19 presunula maloobchodné predaje na internet.
Dynamický rast eshopov teda nie je prekvapivý. Dôvod k oslavám,
povedalo by sa. Lenže, kde je rast, je aj krach. Pre krajiny s veľkým
množstvom internetových maloobchodníkov, ako je napríklad Slovensko,
sú krízy z rozmachu obzvlášť veľký problém.

Čím viac položiek, tým viac starostí.

Okrem samotného nárastu počtu predaných položiek online v priebehu
pandémie sledujeme ešte jeden zásadný ukazovateľ a to samotný počet
položiek, ktoré predajcovia ponúkajú.
V priemere narástol počet predávaných položiek u internetových
obchodníkov za posledný rok o 20% (trend, ktorý navyše ďalej naberá na
sile) a v tom je jadro možnej hrozby neúspechu.
S každou ďalšou položkou totiž predajcom exponenciálne narastá
komplexita riadenia zásob a pravidelného objednávania od dodávateľov.

Kde ľudský mozog nestačí.

Keby ste predávali jednu položku a pravidelne sledovali výkyvy jej predajov,
tak bezpečne budete vedieť, koľko produktov máte držať na sklade pre
predaj. U desiatich položiek už začnete mať problémy, ale stále to tzv.
"Udržíte v hlave". U sto položiek, ak nepoviem tisíce položiek už je to
matematická úloha tak zložitá, že ju ľudský mozog nemá šancu pojať.
Predveďme si to názorne na príklade, ktorý je základom šifrovania. Keby
sme sa vás spýtali, ktoré dve prvočísla dajú dohromady súčin 21, väčšina z
vás ihneď povie 3 a 7. Keby sme sa spýtali na číslo 377, tak vytiahnete
kalkulačky a niektorí z vás po piatich minútach povedia 13 a 29. U čísla 5 136
191 vám týždeň nebude stačiť na to, aby ste odpovedali 2719 a 1889. A s
plánovaním zásob to funguje zrovna tak. Čím viac položiek, tým zložitejší
výpočet.

Predpoveď predajov je základ optimalizácie

Presne z toho dôvodu veľký globálny maloobchodný hráči používajú
algoritmické predpovede predajov, aby boli schopní svoje zásoby riadiť
efektívne.

Opierajú sa o chytré matematické výpočty, ktoré za nich robia
superpočítače, aby presne vedeli, ako sa bude dopyt vyvíjať do budúcna a
podľa toho riadili svoje sklady a objednávky.
Malí a strední hráči však túto IT zručnosť nemajú a tak sedia hodiny a
hodiny nad Excelom a snažia sa každý deň trafiť do tých správnych hodnôt.
Čo je od počiatku márna snaha. Nech sa akokoľvek snažia. Sklad im rastie a
napriek tomu nie sú schopní udržať tovar dostupný.

Inventoro, maloobchodný superpočítač pre každého

Spoločnosť inventoro.com sa rozhodla pomôcť menším hráčom, tým že
ponúkla svoj superpočítač na riadenie zásob jednoducho na internete.
Klientom z maloobchodu (a zvlášť potom pre internetové obchody)
poskytuje každodenné predpovede predajov spoločne s nákupným
odporúčaním.
Tým uľahčuje obchodníkom prácu a uvoľňuje im ruky. Navyše pravidelným
používaním Inventoro zákazník zníži svoje zásoby až o 40% a zvýši
dostupnosť tovaru na viac ako 99%. To sú výsledky, ktoré by bez pomoci
počítača nedosiahol ani Albert Einstein.
Algoritmy, ktoré Inventoro používa sú pritom porovnateľné s tými, ktoré
využívajú veľký hráči. Len namiesto miliónov, teraz stojí rádovo stovky eur.

Inventoro daschboard

Historické dáta, ako základ predpovede predajov

Inventoro funguje tak, že sa napojí na účtovný systém svojich klientov v
cloude. Prečíta si predaje (ideálne) za posledné dva roky a naučí sa, ako sa
predaje vyvíjajú v čase pri každej položke zvlášť. Na základe predpovede už
potom jednoducho spočíta, koľko je potrebné objednať tovaru.
Zjednodušene: keď Inventoro vidí, že máte na sklade 3 bicykle a spočíta, že
v ďalších 14 dňoch ich predáte 9, potom vám odporučí naskladniť o
málinko viac, povedzme 8. Tým si budete istí, že každý, kto chce bicykel
kúpiť dostane tú možnosť a zároveň si budete istí, že nebudete mať
zbytočné bicykle na sklade, ktorá nikto nechce.
Pričom tá komplexita spočíva v tom, že Inventoro prevedie túto kalkuláciu
nad každou položkou, každý deň. Sú to milióny účtovných operácií každú
noc, ktoré prinášajú úspory.

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

Project Manager:
Ing. Ondrej Lipták
E-mail:
ondrej.liptak@pricemania.sk
Mobil:
+421 908 039 133

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Karpatská 6, 811 05 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • BlueWinston
  • DHL
  • 0100Campus

  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž