27.03.2017 • Alžbeta Šimjaková

Ako vplýva počasie na e-commerce? Využite ho vo svoj prospech.

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, či počasie môže ovplyvniť váš biznis na internete? Odpovedzte si sami na otázku, či v letný slnečný deň radšej vysedávate za počítačom a počas búrky trávite čas vonku, a zistíte, že nákupné správanie sa mení s počasím. Je to dôležitá otázka, najmä pre firmy, ktorých predajnosť tovaru je silne spojená s poveternostnými podmienkami. 

Správne mierená reklama môže priniesť významné navýšenie návratnosti investície pre mnoho firiem. Čítajte ďalej a dozviete sa ako počasie ovplyvňuje vyhľadávanie produktov v Pricemanii a ako pomocou voľne dostupného skriptu nastavíte sledovanie počasia v Google AdWords  tak, aby sa výkon vašich kampaní zvýšil. 

Kupujte autobatérie, prichádza zima!

S príchodom zimy, stúpa dopyt po autobatériách. Toto je typický príklad ako počasie ovplyvňuje nákupné správanie spotrebiteľov. Google Trends ukazuje, že najväčší dopyt po autobatériách bol v dňoch 7.-8.1.2017. 

Google Trends: trend vyhľadávania autobatérií 26.12.2016 - 2.2.2017


Vo všeobecnosti bol január 2017 najchladnejší za posledných 30 rokov. Najnižšie teploty sa pohybovali až do -30°C. 

Vývoj počasia na Slovensku v rozmedzí 04/2016 - 03/2017 

Tento trend sme si všimli aj v Pricemanií cez zvýšenú sledovanosť autobatérií na našom portáli. Najintenzívnejšia prezeranosť je viditeľné práve v rozhraní 7.-8. januára 2017, v nadväznosti na extrémne nízke teploty.

Google Analytics Pricemania: trend prezeranosti autobatérií 5.1.-17.1.2017

So slniečkom na bicykli

S príchodom teplejších dní trávia ľudia veľa času v exteriéri, cestujú do prírody a rodiny s deťmi sa tešia väčším možnostiam pohybu. V polovici februára 2017, podľa predpovede počasia od AccuWeather sa v termíne od 16.-23.2. oteplilo o 15°C. V tomto období sme v Pricemanií aj Google Trends postrehli skokový záujem o detské bicykle.

Google Trends: nárast vyhľadávania detských bicyklov 16.2. a 23.2.2017

 

  • 16. februára 2017 bola teplota síce pod bodom mrazu, no z krátkodobej predpovede počasia ľudia očakávali výraznú zmenu teploty s dlhším trendom. 2 dní pred oteplením stúpla popularita vyhľadávania detských bicyklov z 25 na 100 bodov. 
  • 23. februára 2017 vyvrcholila druhá vlna vyhľadávania, ktorá má podľa teplotného grafu priamu nadväznosť na opätovné zvýšenie teploty na nové maximum v roku 2017 na 14°C.

Ustálenie alebo prepad vonkajšej teploty spôsobuje prepad počtu vyhľadávaní.


Vyššia sledovanosť detských bicyklov sa odrazila aj na portáli www.pricemania.sk. Prvá vlna vyhľadávania začala tri dni po oteplení, t.j. 19.2.2017. Graf vyššie ukazuje ako sa v termíne 21.-24.2.2017 znížila teplota. S poklesom teploty sa prepadlo vyhľadávanie na našom portáli. Prezeranie detských bicyklov vyvrcholilo 27.2.2017, kedy bol zaznamenaný najteplejší februárový deň.
 

Google Analytics Pricemania: trend vyhľadávania detských bicyklov 16.2.-27.2.2017

Meranie počasia v Analytics

Michal Majerník z Pizza SEO opisuje ako pri klientoch sledujú vplyv počasia na používateľské správanie s využitím Google Analytics a Google Tag Manager. Využívajú dáta o aktuálnom počasí z openweathermap.org z API. Pomocou Google Tag Manager sa vytvárajú eventy pre aktuálne počasie a vlastné dimenzie pre teplotu a druh počasia. Google Analytics potom tieto eventy zaznamenáva. 

Pri vyhodnocovaní kampane porovnávate a analyzujete výsledky na základe rôzneho počasia. Michal spomína, že v prípade kampane ich klienta, horúce počasie nad 30°C výrazne znížilo mieru konverzie, čas na stránke, počet stránok na reláciu a mieru okamžitých odchodov.

AdWords Weather skript nastaví vaše reklamy podľa počasia

Google Adwords je najväčšia a najrozšírenejšia PPC (pay-per-click) reklamná platforma. Ponúka veľa možností zacielenia na zákazníkov, ako je geografické cielenie, cielenie podľa času, správania, demografických údajov, zariadení, dynamické zacielenie a.i.. 

Výkonnosť kampaní môže okrem vyššie spomínaných ovplyvniť aj počasie. Hoci Google AdWords neponúka možnosť cielenia na základe počasia, existuje voľne dostupný skript Google AdWords Weather. Vložíte ho do svojho konta a na základe nastavených pravidiel mení cenu za klik podľa rôzneho počasia. 

Aké výhody môžem očakávať?

  • zvýšenie miery prekliknutia (CTR)
  • lepšie skóre kvality a AdRank
  • nižšie ceny za kliknutie
  • viac konverzií

Ako Google Adwords Weather skript funguje?

Než si skript stiahnete, vytvorte si kópiu tohto Excel dokumentu. Obsahuje 4 hárky:

  • instructions: podrobné inštrukcie pre vyplnenie zošita.  
  • campaign: zadajte kampane, pre ktoré chcete upraviť ponuku. Prvý stĺpec obsahuje názov kampane, nasleduje lokácia, podmienky pre počasie a Bid modifier. (bid modifier je hodnota, o koľko sa zvyšuje/ znižuje hodnota CPC. Hodnota pod 1 znamená, že sa ponuka zníži na xy%, hodnota nad 1 znamená zvýšenie na yx%.
  • weather condition: prvý stĺpec obsahuje názov počasia, ktorý chcete referovať (napr. slnečno, hmlisto, chladno a pod.). Ďalšie stĺpce určujú rozsah teploty vo Fahrenheitoch, zrážky v milimetroch a rýchlosť vetra v míľach za hodinu. Pravidlá sa môžu uviesť v rôznych tvaroch, zapisujú sa v angličtine, napr.:
    • pod 50 - “below 50”
    • nad 70 - “above 70”
    • od 10 do 40 - “10 to 40”
  • geo target mapping: do prvého stĺpca zadajte názov mesta podľa toho ako ho chápe openweathermap.org. Do druhého stĺpca je potrebné vložiť geo kód, ktorý vám vygeneruje stránka https://developers.google.com/adwords/api/docs/appendix/geotargeting. Na danej stránke napíšte vašu lokalitu a následne sa vám vygeneruje parent ID, ktorý skopírujte a vložte do hárka Geo target mapping.


Keď máte podmienky hotové, vo svojom AdWords účte si vytvoríte nový skript. Z tejto stránky si skopírujte kód a vložte do svojho vytvoreného skriptu. V skripte bude potrebné:

  • ku parametru OPEN_WEATHER_MAP_API_KEY doplniť API kľúč, ktorý vám vygeneruje systém po registrácií na openweathermap.org
  • ku parametru SPREADSHEET_URL doplniť URL adresu Excel dokumentu, v ktorom ste vytvárali podmienky

Všetko je pripravené, skript môžete spustiť. Weather skript začína čítanie pravidiel zo všetkých troch hárkov a vykonáva pravidlá po poradí. Skript kontroluje, či kampaň cieli na zadanú polohu. Ak áno, skript načíta aktuálny bid modifikátor.
 

 

Ostatné je vo vašich rukách

Správne nastavenie a pravidelné updatovanie skriptu vám môže priniesť nový rozmer predaja a byť krok pre konkurenciou. Tiež môže zefektívniť cenu za klik a pomôcť zvýšeniu konverzií. Je potrebné neustále sledovať jeho efekt a zo začiatku testovať zmeny radšej na malej vzorke. Nestojte pod vlnou, surfujte na nej.

Ak sa chcete zdokonaliť v manažovaní a optimalizácií vašich kampaní, na našom workshope Google Adwords pre začiatočníkov vás to naučíme. Ak vás zaujímajú demografické informácie o vašich zákazníkoch, zbieranie týchto informácií či pokročilé funkcie Google Analytics, prihláste sa na kurz Google Analytics pre pokročilých.

Sledujete počasie v dostatočnom predstihu a máte pripravené kampane na základe počasia? Napíšte nám do komentára  vaše postrehy a skúseností.

Prajeme vám úspešné, na počasie optimalizované kampane :-)


Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

Project Manager:
Ing. Patrícia Dunárová
E-mail:
patricia.dunarova@pricemania.sk
Mobil:
+421 911 665 486

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Priemyselná 1/A, 821 09 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • ui42
  • AdBOOST
  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž
  • Zásielkovňa
  • DHL
  • 0100Campus