06.11.2014 • Martina Hatňanková

Chcete nový web? Toto by ste mali vedieť!

Jan Řezáč je konzultant webov na voľnej nohe, ktorý mení chaos webov na pevný poriadok. Napísal výbornú knihu o webdizajne „Web ostrý jako břitva“ a rád pracuje pre tých, ktorí nemajú čas robiť chyby.

Ste najvplyvnejším blogerom v Čechách v oblasti webdizajnu a konzultantom webov, ako dlho sa tomu venujete? Čo vás prinútilo napísať knihu o webe? 

Zoberiem to postupne. Webom sa intenzívne venujem od roku 2002, takže je to nejakých 12 rokov. Rovnako ako ostatným webdizajnérom aj mne chodia raz za čas ponuky na tvorbu nového webu či jeho redizajn. A 19. februára 2012 mi prišla ponuka na tvorbu webu približne v tomto znení: „Sme firma podnikajúca v odbore ..., chceme mať na webe hlavnú stránku o nás, služby a kontakt, pošlite cenovú ponuku.“ A v tej chvíli som si uvedomil, že klient skutočne dostane niekoľko cenových ponúk, jednu z nich si vyberie a web zrealizuje. A ten web bude mizerný. Tak som začal písať knihu „Web ostrý jako břitva“, ktorú som v septembri vydal v nakladateľstve Baroque Partners.

Po jej prečítaní sa rozhodne nestanete „profíkom“ na tvorbu webov, ale budete mať celkom slušný „filozofický základ“ a budete vedieť, ktorým smerom má zmysel ďalej sa vzdelávať. Táto kniha je odrazový mostík do sveta webdizajnu – nejde do hĺbky, ale dá vám prehľad. Bez problémov ju zvládne i laik, ktorý si chce nechať navrhnúť web napriek tomu, že kniha je písaná pre webdizajnérov.

Na akej úrovni je webdizajn na Slovensku a v Čechách? Je cítiť veľké rozdiely v porovnaní s inými krajinami? 

Nie som si istý, ako to máte na Slovensku, ale v Čechách neexistuje formálne vzdelanie pre webdizajnérov. Technické vysoké školy majú jeden či dva predmety, ktoré vás naučia základy kódovania. Umelecké školy web vnímajú ako sériu plagátov na obrazovke a rovnako naučia človeka len drobný výsek z celkového rozsahu nášho odboru. Inými slovami všetci webdizajnéri sú samoukovia. A kvalita ich sebavzdelávania je extrémne nekonzistentná. Zvonku nemáte skoro ani šancu poznať, či pred vami sedí dizajnér alebo diletant.

Situácia je ale podobná v celom regióne strednej Európy. Nie je veľký rozdiel medzi výsledkami webdizajnérov u nás, u vás, v Nemecku, Rakúsku či Taliansku. Kvalitatívny (a finančný) skok nájdete v Londýne, New Yorku či San Franciscu, v mestách, ktoré sú dnes centrami moderného webdizajnu.

Aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú webdizajnéri a vývojári pri tvorbe webov?

Preskočia užívateľský výskum, pretože nemajú čas, rozpočet alebo oboje. Výsledkom je web, ktorý je postavený na domnienkach. Čím unikátnejší je projekt, tým viac sa na konci ukáže intuícia webdizajnéra. Chyby sa samozrejme robia na mnohých úrovniach, ale postavenie webu na slepej viere, nie na faktoch, je pravdepodobne najdeštruktívnejšou chybou.

Existujú zásadné kroky, podľa ktorých zadávateľ dokáže na prvý pohľad odlíšiť dobrý a zlý návrh pre dizajn webu, profesionála dizajnéra od amatéra? 

Nie. To čo zadávateľ môže, je začať klásť otázky: „Ako mi pomôže TOTO, aby web predával? Prečo TO tam je?“. A webdizajnér odpovie, zdôvodní a vyargumentuje. Pokiaľ začne obratom upravovať miesta, na ktoré ste poukázali, potom ho vyhoďte, pretože je to diletant. Oproti všeobecnému presvedčeniu – weby nie sú od toho, aby sa zadávateľom páčili, ale aby prinášali odpovedajúci výkon – najčastejšie finančný.

Dobrý návrh vznikne na základe poznania vášho biznisu a poznania užívateľov webu – má tak jasný, objektívny základ, na ktorom dizajnér postavil svoju prácu. Urobil dizajnér užívateľský výskum? Je výsledok otestovaný? V tom prípade má vyššiu šancu na úspech.

Je možné, aby aj menšie firmy a ľudia s menším rozpočtom mohli uvažovať o kvalitnom webe?

Pokiaľ nemáte peniaze, tak nemôžete chcieť web na mieru a musíte počítať aj s tým, že sa zapojíte do tvorby webu viac vlastnými silami. Ujasnite si svoj zámer, spoznajte ľudí, ktorí budú web používať a nechajte dizajnéra kúpiť šablónu za dvadsať dolárov na medzinárodnej tržnici šablón. Vymeňte logo a prispôsobte farby. A máte web, ktorý je o triedu lepší, ako by vám dodal priemerný webdizajnér, pretože šablóna súťaží s desiatkami tisíc ďalších šablón po celom svete, zatiaľ čo priemerný český/slovenský dizajnér sa pohybuje na úplne inom trhu. 

Zabudnite na grafický dizajn na mieru. Zabudnite na kód na mieru. Zabudnite na redakčný systém na mieru. Sústreďte sa na skvelý obsah (texty, fotografie, videá, ...), ktorý je ale postavený tak, že podporí vašu značku a presvedčí vašich návštevníkov, aby urobili takú akciu, ktorá má pre vás prínos.

Kedy je vhodné redizajnovať web?

Vo chvíli, keď sa zmenil váš biznis alebo marketingová stratégia a vy ste zistili, že súčasné riešenia vám viac škodia ako pomáhajú. Web nemá zmysel redizajnovať, pretože vyzerá zastaralo. Grafické trendy majú všeobecne veľmi nízky vplyv na obchodnú výkonnosť webu (responzívny dizajn – teda dizajn, ktorý sa prispôsobí veľkosti vášho displeja, prosím, nepovažujte za grafický trend, ale za nutnosť).

Aká zákazka od klienta vás prekvapila? Prichádzajú k vám častejšie klienti už s konkrétnou predstavou alebo hľadáte riešenia postupne za chodu?

V každej zákazke ma niečo prekvapí a väčšina tých prekvapení je pozitívna. Nikdy na začiatku tvorby netuším, ako bude web vyzerať pri spustení. Mám hmlistú predstavu, ktorú v priebehu tvorby postupne upravujem a spresňujem prostredníctvom rôznych nástrojov a metód. Musím preniknúť do vášho biznisu, vašej filozofie a taktiež do hláv ľudí, ktorí budú u vás nakupovať.

Pokiaľ príde klient s presnou predstavou, čo bude na jeho webe (ideálne na hlavnej strane hore), potom si sadneme, ja mu vysvetlím postup našej spolupráce a buď sa dohodneme, alebo sa rozídeme. Mojou úlohou je dodávať výsledky, ktoré podporia váš biznis bez ohľadu na to, aké o nich máte na začiatku fantázie (a bez ohľadu na moje vlastné prvotné fantázie). Ak by som len realizoval vašu predstavu, tak to vášmu biznisu v 99% nepomôže, pretože aj keď ste doteraz videli množstvo webov, tak netušíte, ako nejaký navrhnúť tak, aby zarábal peniaze.

S akými najčastejšími chybami sa stretávate, a to ako z pozície zadávateľa, tak aj z pozície dodávateľa?

Klienti si nepripúšťajú, že o návrhu webu vlastne nič nevedia a väčšinu energie sústredia do grafického návrhu hornej časti hlavnej strany, čo je častokrát to najmenej podstatné miesto celého jeho webu. Biznis sa väčšinou odohráva inde. Webdizajnéri zase postavia návrh webu na intuícii a fantázii bez relevantných vstupov a spätnej väzby. Obom ale môže pomôcť moja kniha.

Kto pri tvorbe webu môže a kto nevyhnutne musí zasahovať? Nakoľko podstatný je v tomto konzultant?

Záleží na type webu a marketingovej stratégii klienta. Pokiaľ je jeho cieľom zvýšiť vyhľadateľnosť webu vo vyhľadávačoch, potom potrebuje niekoho, kto sa vo vyhľadávačoch veľmi dobre orientuje... alebo musí mať v projekte čas na vyskúšanie mnohých slepých ciest. Konzultanti sú od toho, aby projekt rýchlo posunuli správnym smerom.

Pre väčšinu webových prezentácií sa vyplatí mať človeka, ktorý vám pomôže naplánovať ako aj skvelého copywritera. Ďalšie úlohy sa líšia podľa typu projektu.

Akým smerom sa podľa vás bude uberať webdizajn ďalších 5 rokov? Momentálne sú hitom scrollovacie paralax weby typu Instagram. Viete odhadnúť ďalší trend? 

Priznám sa, že mňa grafické trendy príliš nezaujímajú, pretože nemajú výrazný vplyv na obchodnú výkonnosť webu. Je úplne jedno, či je váš web plochý, s veľkými fotografiami alebo bohato ilustrovaný, pokiaľ to sedí k vašej značke. Všeobecne sa trend uberá k tomu, že budeme mať ešte viac zariadení a ešte viac mentálnych modelov, s ktorými budú ľudia na weby chodiť, čo bude vytvárať vyššie nároky na webdizajnérov a ich výsledky.

Vo veľkej miere sa venujete téme a príprave podkladov na výberové konanie pre web. Mimochodom, to bude aj téma vašej prednášky na DAILY WEB – 19. 11. 2014 v Bratislave. Ako by si mal zákazník vybrať dodávateľa webovej stránky?

Pokiaľ nemáte veľké množstvo peňazí, tak rozhodne nevypisujte výberové konanie. Nikto relevantný sa vám do neho neprihlási. Viac si o tejto téme povieme na DAILY WEBe. :-)

Bližšie informácie o programe konferencie tu.

Zdroj: In Form Slovakia s.r.o., Jana Mujkošová

 

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

Project Manager:
Ing. Patrícia Dunárová
E-mail:
patricia.dunarova@pricemania.sk
Mobil:
+421 911 665 486

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Priemyselná 1/A, 821 09 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • NetDirect-logo
  • ui42-logo
  • vnet-logo
  • Logo DHL
  •