Jedným zo spôsobov automatizácie procesov je prepojenie e-shopu a ERP systémov. Aby sme sa dozvedeli o ERP viac, v nasledujúcom rozhovore sme vyspovedali Andreu Formánkovú zo spoločnosti Solitea Slovensko, ktorá vyvíja práve tieto riešenia.
Môžete nám v krátkosti vysvetliť, čo je ERP systém a aké výhody e-shopu prináša?
Skratka ERP (čiže enterprise resource planning) označuje podnikové informačné systémy, ktoré pomáhajú firmám s riadením a plánovaním ich podnikových zdrojov. Ak to veľmi zjednodušíme, ide o softvér, ktorý slúži ako centrálny mozog pre všetky činnosti firmy. Takýto systém môže byť „krabicovým riešením“ s vyladenou funkcionalitou vyhovujúcou väčšine používateľov, ako je ERP systém Money S4 alebo ušitým priamo na mieru náročným používateľom, ako je systém ERP Money S5.
Výhodou prepojenia e-shopu na ERP systém je predovšetkým možnosť automatizovať množstvo procesov a ušetriť tak čas, ktorý môžete venovať rozvoju svojej firmy.
Čo všetko je možné automatizovať?
Automaticky sa vám môžu vybavovať objednávky od zákazníkov bez toho, aby ste čokoľvek urobili. E-shop automaticky odošle objednávku do ERP systému, ten ju automaticky vyfakturuje, informácia o tom, že je zásielka pripravená na doručenie sa prenesie do systému kuriérskej služby a môže byť vyexpedovaná k zákazníkovi.
Automaticky sa aktualizujú aj stavy zásob, hneď ako niečo predáte alebo naopak prijmete na sklad. Zobrazovať môžete pokojne aj stav zásob u externého dodávateľa.
Ak vám niečo na sklade chýba, systém automaticky vystaví objednávku voči vašim dodávateľom.
Naše systémy automaticky vedia napríklad aj aktualizovať ceny voči Heureke a importovať produkty z databáze ICECAT, čo si pochvaľujú naši zákazníci, ktorí prevádzkujú e-shopy.
A nie je to len o automatizácii, ale o celkovom zjednodušení a zefektívnení práce.

Viete povedať, koľko času to môže e-shopárovi alebo iným pracovníkom e-shopu ušetriť?
U väčších e-shopov sú to desiatky hodín týždenne, čo naozaj nie je zanedbateľný čas.
Od akého počtu objednávok mesačne by ste odporúčali ERP využívať?
Myslím, že to nie je iba o počte objednávok. Ak prevádzkujete iba malý e-shop, nemáte žiadne skladové zásoby a nemáte potrebu sa rozrastať, zrejme vám postačuje to riešenie, ktoré máte. Ak ale chcete niečo viac, bez kvalitného ERP softvéru a jeho prepojenia na e-shop sa nezaobídete.
ERP systém Vám pomôže optimalizovať skladové zásoby, aby ste zbytočne nemali na sklade niečo, čo sa nepredáva, alebo aby vám naopak nechýbalo nič, čo zákazníci často dopytujú. Môžete efektívne riadiť nie len predaj na internete, ale aj kamenné predajne. Samozrejmosťou je prepojenie na účtovníctvo, účtovníčka má v reálnom čase pripravené všetky faktúry, či iné potrebné dokumenty. Nič nemusí manuálne prepisovať.
Ako riešiť situáciu, keď mám e-shop aj kamennú predajňu?
Dôležité je, aby spolu všetky systémy komunikovali. Aby ste mali vždy k dispozícii aktuálne informácie o stave skladu, o vašich zákazníkoch a objednávkach. Vyberte si taký ERP systém, ktorý je možné prepojiť s vašim e-shopom a ponúka aj riešenie pre hotovostný predaj.
Je možné prepojiť ERP s akýmkoľvek e-shopovým riešením?
Vo všeobecnosti áno. Našim zákazníkom radi odporúčame takých dodávateľov e-shopu, ktorí už s prepojením majú skúsenosti.
Aká je náročnosť tejto integrácie?
Z pohľadu zákazníka to nie je nič náročné. Väčšinu práce urobia dodávatelia e-shopu a ERP systému, prípadne konektor, ktorý e-shop s ERP systémom prepojí.
Podľa akých kritérií si má e-shopár vybrať ERP?
Ak by sme tu mali vymenovať všetky výberové kritériá, bol by to veľmi dlhý článok. Vyberte si predovšetkým skúseného dodávateľa. Pýtajte sa, aké sú jeho skúsenosti s prepojením na e-shop.
Ak máte v užšom výbere viac dodávateľov, porovnajte si funkcionalitu, ovládanie, dostupnosť technickej podpory, a pod. Doležité je aj to, ako sa vám s dodávateľom komunikuje. Vaša spolupráca bude dlhodobá. Ak by ale predsa niekoho zaujímali konkrétne kritériá výberu, pokojne ma môže kontaktovať (kontaktné informácie sa nachádzajú nižšie).
Približne v akej cenovej hladine sa pohybujeme? Je to dostupná služba aj pre menšie e-shopy?
Ceny ERP systémov sú rôzne, tak ako sú rôzne požiadavky jednotlivých zákazníkov. V rámci našich programov Money sa pohybujeme v čiastkach od niekoľko stoviek eur až po desiatky tisíc. Ku každému zákazníkovi pristupujeme vždy individuálne a snažíme sa navrhnúť funkčne aj cenovo najvhodnejšie riešenie. Aj keď prevádzkujete malý e-shop môžete si dovoliť kvalitný a cenovo dostupný skladový a fakturačný systém, ktorý prepojíte so svojim e-shopom.
Myslite na to, že prepojenie vašich systémov je často dôležitejšie ako cena daného riešenia. Vďaka prepojeniu a automatizácii sa vám vstupná investícia rýchlo vráti. To mi môžete veriť.
Je možné si najprv ERP vyskúšať aj bez toho, aby sa e-shopár k niečomu zaviazal?
Určite nekupujte mačku vo vreci. Väčšina výrobcov ERP systémov Vám umožní vyskúšať si funkcionalitu systému v rámci skúšobnej DEMO verzie. My našim zákazníkom navyše ponúkame bezplatné konzultácie, aby sme im pomohli s výberom vhodného riešenia presne podľa ich predstáv. Rada pomôžem aj vám, pokojne sa na mňa obráťte na tel. č. +421 905 588 152 alebo e-mailom na andrea.formankova@solitea.sk. Alebo si chcete systém sami poriadne otestovať a preklikať? Vyžiadajte si bezplatne ERP Money na vyskúšanie.