Aby mal váš marketing význam
Marketing je neoddeliteľnou súčasťou podnikania. Predtým, než sa však pustíte do propagácie svojho e-shopu, uistite sa, že ste prešli všetkými krokmi, ktoré príprave marketingového plánu predchádzajú – najmä definíciou značky, výberom technického riešenia a prípravou obchodnej stratégie.Súčasťou marketingovej propagácie je aj systematická podpora vášho brandu. Mali by ste mať teda vytvorenú značku, ktorú zároveň charakterizuje vhodné logo. Ak chcete, aby si vás zákazníci zapamätali aj po mene, určite sa vyhnite generickým názvom e-shopu.
Marketing vám pomôže prilákať návštevníkov na stránku vášho e-shopu. Musíte ich však presvedčiť, že tam majú aj zostať a nakúpiť. Pripravte si pre nich moderný a najmä funkčný dizajn e-shopu, ktorý je postavený na dôsledne vybranom technickom riešení.
Pri plánovaní marketingových kampaní vám pomôže obchodná a marketingová stratégia. Je rozhodujúca pre správne nastavenie a vyhodnocovanie úspešnosti reklamných aktivít. V kampaniach je dôležité argumentovať konkurenčnými výhodami a ponúknuť zákazníkom pridanú hodnotu v porovnaní s konkurenciou. Tou výhodou by však nemala byť najnižšia cena na trhu. Dlhodobo úspešné e-shopy nie sú najlacnejšie, ale pracujú na imidži dôveryhodného predajcu a ponúkajú napríklad nadštandardný zákaznícky servis.
Nástroje úspešného marketingu
|
E-mail marketing | SEO | Content marketing | Sociálne siete |
PPC reklama | PR | Affiliate marketing | Porovnávače cien |
E-mail marketing
V časoch rozmachu sociálnych sietí sa môže mnohým majiteľom e-shopov zdať, že posielanie e-mailov patrí do internetového praveku. V skutočnosti je to stále jeden z najvýkonnejších marketingových nástrojov. Podľa štatistík za rok 2015 sa z investície 1 € priemerne vráti až 38 €. Posielanie jednoduchých newsletterov nie je ani nákladné. Stačí sa naučiť základné tipy a triky.
Na začiatok potrebujete relevantnú databázu e-mailových adries. Snažte sa vyhnúť nákupu databáz, radšej si vybudujte vlastnú. Na zbieranie e-mailov môžete použiť pop-up na e-shope, alebo usporiadajte pre budúcich odoberateľov súťaž. Čím viac údajov o ľuďoch vo svojej databáze budete mať, tým lepšie budete môcť cieliť jednotlivé newslettery. Nestane sa tak, že novinky zo sveta ženskej módy budú dostávať zanietení traktoristi. V opačnom prípade sa pripravte na hromadné odhlasovanie a nahlasovanie spamu. Nezabudnite tiež na zákony týkajúce sa zbierania osobných údajov.
Na poslanie newslettera potrebujete jeden z množstva e-mail marketingových nástrojov. Na začiatok môžete vyskúšať celosvetovo obľúbený MailChimp. Pre pokročilú automatizáciu a personalizáciu e-mailov môžete vyskúšať český Ecomail. Dôkladne si pripravte obsah e-mailu. Základom sú zaujímavé informácie, dobrý copywriting a optimalizácia pre najbežnejšie používaných e-mailových klientov. Vďaka premyslenému predmetu získate vysokú mieru otvorenia e-mailu a vďaka relevantnému obsahu zasa vysokú mieru klikania na odkazy. Jedno aj druhé môžete podrobiť A/B testom na vzorke vašej databázy a variant s lepším výsledkom následne e-mail marketingové nástroje automaticky odošlú na zvyšnú časť databázy. Dosahované výsledky si môžete tiež porovnať s priemernými číslami z vášho segmentu.
SEO – optimalizácia pre vyhľadávače
Ak sa rozprávame o optimalizácii pre vyhľadávače, na Slovensku máme na mysli najmä Google. Českí e-shopári to majú o niečo zložitejšie, pretože do hry významne vstupuje aj spoločnosť Seznam. Hoci ich pravidlá bývajú často miernejšie.
Dobré SEO môže výrazným spôsobom priniesť organickú (neplatenú) návštevnosť pre váš e-shop. Je však potrebné zainvestovať do jeho prípravy. Pomôže vám agentúra alebo SEO konzultant. Ak si však trúfate a chcete ušetriť, základy SEO sa dajú zvládnuť už po jednom školení odborníkmi.
On-Page SEO
SEO optimalizácia, ktorú robíte úpravami na vlastnej stránke, sa volá On-Page SEO. Zahŕňa výber správnej domény, optimalizáciu titulkov na jednotlivých podstránkach, dobre čitateľné formáty URL, z ktorých návštevník vždy vie, kde sa nachádza, použitie vhodných kľúčových slov, ktoré získate analýzou kľúčových slov, správna štruktúra webu a popisy pre obrázky. V neposlednom rade aj dobrý obsah, ktorý musí reagovať na dopyt a mať potenciál byť odkazovaný. Nezaškodí si naštudovať tiež pravidlá prístupnosti a použiteľnosti webových stránok.
Off-Page SEO
Samostatnou kategóriou je SEO, ktorým pomáhate svojmu e-shopu mimo samotnej stránky. Za Off-Page SEO sa považuje link building – budovanie siete spätných odkazov na váš e-shop. Cielené vyhľadávanie vhodných partnerských webov, na ktorých budú odkazy na váš e-shop, určite zlepšia pozície vo vyhľadávaní, návštevnosť či predaje. Zabudnite však na hromadné nakupovanie odkazov v pätičkách webov. Zamerajte sa na registrácie do katalógov firiem, linkbaiting – lákanie na obsah, ktorý je veľmi zaujímavý a ľudia na neho odkazujú nezištne, výmenu odkazov s inými relevantnými webmi a PR články.

Content marketing
Obsahový marketing (content marketing) je spôsob, ako zabiť viacero múch jednou ranou. Podobne ako celý inbound marketing, do ktorého je často zaraďovaný, ide o finančne nenáročnú propagáciu. Pre svojich zákazníkov vytvárate hodnotný obsah, ktorý je relevantný pre vašu cieľovú skupinu, a to vám pomáha zvyšovať zisk. Články na blogu tak tvoria pridanú hodnotu pri nákupe vo vašom e-shope, odbornými recenziami si budujete imidž odborníka a správnym využitím kľúčových slov zároveň pracujete na SEO.
Pri tvorbe obsahu môžete využiť viacero spôsobov – už spomínaný blog s recenziami, infografikami, prezentáciami a návodmi, videá, webináre či e-booky. Pri každom zo spôsobov ponúknite zákazníkom obsah, ktorý má hodnotu aj bez samotného nákupu.
Vytvorený obsah nezabúdajte propagovať správnymi kanálmi, pri ich výbere sa zamerajte najmä na tie, ktoré využíva aj vaša cieľovú skupinu. V niektorých prípadoch to môžu byť sociálne siete, v iných vám pomôže PPC reklama vo vyhľadávačoch alebo propagácia pomocou blogerov a spokojných zákazníkov.
Sociálne siete
Jedným zo základných pravidiel marketingu je byť tam, kde sú vaši zákazníci. Či sa vám to páči alebo nie, využívať sociálne siete je dnes pre e-shopy už povinnosť. Chcete sa predsa svojej cieľovej skupine čo najviac priblížiť. Okrem toho, nemať profil na sociálnej sieti môže vzbudzovať u potenciálnych zákazníkov nedôveru, pretože vaša konkurencia tam určite je.
Na Facebooku nájdete až 2 milióny Slovákov. Sami si môžete overiť, koľko z nich zaujíma práve váš segment. To je jedna z vašich cieľových skupín, ktorú na Facebooku môžete efektívne osloviť. Teraz si predstavte, že zo všetkých návštevníkov vašej stránky dokáže Facebook vybrať tých, ktorí majú vytvorený účet a nechá vás na nich cieliť reklamu na konkrétny produkt, ktorý si prezerali. To je len zlomok z možností, ktoré získate vďaka sociálnym sieťam. Stačí ich len dobre spoznať.
Ak máte biznis, ktorý je dostatočne vizuálny a nešetríte na kvalitných fotografiách, na Instagrame máte zaručený úspech. B2B cieľovku zasa nájdete najmä na LinkedIne a Twitteri.
PPC reklama
Pay Per Click (platba za klik) je efektívny spôsob, ako priviesť množstvo návštevníkov na váš e-shop za relatívne krátky čas. To je tá jednoduchšia časť. Iba ich návšteva vám však stačiť nebude. Čakáte, že u vás nakúpia, zaregistrujú sa alebo aspoň začnú odoberať newsletter. Cieľov (konverzií) môžete mať aj niekoľko.
Keďže v PPC reklame platíte za každý klik na vašu reklamu, výsledky sú veľmi jednoducho merateľné. Vďaka Google Analytics, ktorý si nasadíte na stránku e-shopu, si môžete merať počet kliknutí aj ich cenu. Ak sa naučíte porovnať si náklady s výnosmi, následnou optimalizáciou reklám si môžete zabezpečiť čo najväčší zisk.
Najrozšírenejšou platformou na Slovensku je AdWords reklama. Ide o reklamné plochy patriace Googlu, čiže textové odkazy na váš e-shop vo vyhľadávači, bannery v obsahovej sieti na množstve rôznych webov (vrátane Youtube) alebo dokonca reklamné e-maily pre používateľov Gmailu. Samozrejmosťou je remarketing (cielenie na ľudí, ktorí už navštívili váš e-shop) alebo dynamické reklamy, ktoré sa dokážu automaticky generovať z vášho XML feedu (zoznamu produktov).
Rozhranie je dostatočne jednoduché, aby ste sa už po krátkom čase naučili v AdWords nasadzovať svoje vlastné kampane.
Okrem AdWords je na Slovensku viacero inzertných sietí, vďaka ktorým sa môžete so svojou reklamou dostať na rôzne všeobecné aj špecializované stránky. Za vyskúšanie určite stoja Azetklik, Etarget či už spomínaný Facebook (spojený s reklamou na Instagrame).
Porovnávače cien
Propagácia na porovnávačoch cien býva pre mnohé e-shopy nezanedbateľným zdrojom návštevnosti. Na Slovensku sa vám oplatí inzerovať na najväčších porovnávačoch Pricemania.sk a Heureka.sk. Podobne ako pri vyhľadávačoch, aj tu platíte za klik do vášho obchodu. Miera konverzie (následného nákupu na e-shope) je však mnohonásobne väčšia, pretože zákazníci sa na porovnávač tovaru dostávajú zvyčajne vo fáze, kedy si už produkt naozaj chcú kúpiť a vyberajú si už iba konkrétneho predajcu.
Maximálnu cenu za klik si určujete sami, minimálnu však určuje aukčný systém, v ktorom súperia o najvyššie pozície viaceré e-shopy. Cena však už dávno nie je jediný faktor, ktorý vstupuje do výsledného umiestnenia. Porovnávače uprednostňujú kladne hodnotené e-shopy, ktoré majú dostatok recenzií. Takéto e-shopy okrem iného získavajú špeciálne ocenenie (napríklad Overený obchod od Pricemania.sk), ktoré taktiež ovplyvňuje rozhodovanie zákazníkov.

Affiliate marketing
Ak nechcete platiť za niečo, z čoho ešte nič nemáte (napríklad za kliky bez konverzie v PPC reklame), affiliate systém je pre vás ako stvorený. V pozícii inzerenta môžete ponúknuť svoje produkty publisherom, ktorí ich budú za vás propagovať. Ak sa im podarí takto dosiahnuť predaj, podelíte sa s nimi o vopred dohodnutú províziu.
Vyskúšať si takýto provízny systém môžete napríklad v slovenskej sieti Dognet alebo českej VIVnetworks. Ako každá forma marketingu, aj affiliate má svoje zásady, ktoré sa však rýchlo naučíte vďaka odborníkom na provízny marketing.
PR
Public relations (styk s verejnosťou) je tradičnou formou marketingu, ktorá vášmu e-shopu umožní byť viditeľný pre potenciálnych aj existujúcich zákazníkov. Využitím mediálneho priestoru môžete budovať dôveryhodnosť a silu značky.
Ak sa však rozhodnete pre PR články alebo podobnú formu propagácie, snažte sa nájsť taký spôsob alebo médium, aby pôsobili autenticky a nie ako PR. Môžete si zaplatiť článok na navštevovanej stránke, ale ak skončí v nezaujímavej sekcii „PR články“, nebude mať pre vás žiadny význam. Občas môže vyznieť dôveryhodnejšie článok na menšom blogu, než vo veľkom médiu.
Kde začať?
Ak ste menší alebo začínajúci e-shop, skúste sa zamerať najskôr na vybrané marketingové kanály a tie potom rozvíjajte naplno. Kombinácia tých správnych sa môže líšiť na základe produktov alebo služieb, ktoré ponúkate. Napríklad sociálne siete môžu byť pre jedného primárny predajný kanál, zatiaľ čo pre druhého iba spôsob budovania značky. Podobne sa nemusíte zameriavať na affiliate marketing, ak vaše produkty majú veľmi nízku cenu alebo maržu, a tak nebudú zaujímavé pre potenciálnych publisherov. Ak sa vám nedarí nájsť si tú pravú kombináciu marketingových kanálov, najrozumnejšie je nechať si poradiť od skúsenejších.
Odporúčané zdroje
Výbornou pomôckou pre každého začínajúceho e-shopára je e-book Michala Krála „13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu“.
Všetko, čo potrebujete vedieť o e-commerce, sa naučíte na školeniach Pricemania Academy, ktoré sa zameriavajú najmä na majiteľov e-shopov.
Inšpiráciu od úspešných marketérov naberiete aj na eventoch Pricemania Academy Kickoff, Marketing Live, Marketing That Sells, TREND Marketing Summit, Mastersgate Kickoff, Noc E-shopov a množstve ďalších.
Stačí sa pohybovať medzi tými správnymi ľuďmi, najlepšími firmami a občas zablúdiť aj na Facebook.