Na internete sa mediálny priestor predáva rôznymi spôsobomi a s rôznymi modelmi odmeňovania. Vačšina vychádza z historického vývoja a možností analytiky a merania online prostredia.


Základné formy odmeňovania
Základnym je tzv. televízny model, ktorý sa preniesol aj na internet. Platí sa za “zobrazenia”, teda počet zobrazení. Voláme ho aj CPM (Cost-Per-Mile), resp. CPT (Cost-Per-Tousand). Efektívnejším modelom je model CPC (Cost-Per-Click). Vtedy je jasným cieľom klik, za ktorý inzerent platí. Za investíciu dostáva návštevnosť na svoju stránku. Pritom je počet zobrazení reklamy ako taký nepodstatný.
Model CPA (Cost-Per-Action)
S tým, ako sa zdokonaľujú možnosti merania internetovej reklamy a efektivity sa do online médií dostal aj klasický provízny model odmeňovania. Ten poznáme aj z “offline” sveta. Obchodník dostáva provízie z reálnych obchodov. Je to najférovejší model, kedy sa dajú naplno oceniť schopnosti a obchodník dostane zaplatené za všetko, čo urobil a premietlo sa do biznisu.
Na internete tento provízny model označujeme ako model CPA. Médium, ktoré zobrazuje reklamu, teda dostane zaplatené len vtedy, ak je návštevnosť relevantná a je z nej reálny úžitok. Akciou nemusí byť len priamo nákup, napríklad v e-shope. Dobrým príkladom je aj vyplnenie dopytového formulára, stiahnutie brožúry, prihlásenie sa do newslettera a pod. Každá takáto akcia môže byť ohodnotená a médium získava presne predom stanovenú percentuálnu, alebo jednotovú odmenu.
Model CPA sa delí na CPL (Cost-per-lead) a CPS (Cost-Per-Sale). Ako asi správne tušíte, hlavný rozdiel je v bode, kedy sa vytvára akcia.

Kedy má médium nárok na províziu
Modelom CPA sa zaoberajú rôzne podskupiny. Lead generation, teda model CPL (Cost-per-lead) často nazývame aj PPL (Pay-Per-Lead). Terminológia je rôzna, no výsledok taký istý. Inzerent platí za vyplnený “lead”, teda dopyt, formulár a pod. Nezáleží na tom, či sa obchod realizoval alebo nie.
CPS (Cost-Per-Sale) je vyššia forma, kedy inzerent nezaplatí za lead alebo objednávku, ale médium dostane províziu až keď z leadu predaj reálne nastane. Čo pri modeli CPL nastať nemusí a provízia prislúcha už a len za vyplnenie formulára. Pre tento model je najlepším príkladom e-shop. Ten platí len za reálnu, nevrátenú a zaplatenú objednávku klientom. Model CPL využívajú napríklad finančné spoločnosti, ktoré chcú plniť databázu a následne, aj keď neskôr, leady použiť.
Affiliate marketing
Affiliate marketing sa zaoberá priamo províznym a technickým vzťahom inzerentov a online médií. Na jednej strane dáva inzerentom možnosť spustiť CPA kampaň a technicky ju zastrešiť. Na druhej strane ponúka médiu jednoduchý prístup ku kampani.


Inzerent nastavuje podmienky kampane, fungovanie a pravidlá. Médium následne preberá reklamné prvky (affiliate kampaň) a je odmeňované za reálny výkon - akcie.
Technicky je možné postaviť svoj vlastný affiliate program alebo vstúpiť do affiliate siete. Rozdiel je v tom, že samostatný program obsahuje spravidla len jednu kampaň jedného inzerenta. Médium teda nájde len jednu kampaň, kdežto affiliate sieť zhromažďuje viaceré kampane, a teda sa médium nemusí registrovať a pôsobiť vo viacerých programoch. Výhoda siete pre inzerenta je jednoznačne v tom, že spustením programu dostáva prístup už k existujúcim médiám, ktoré kampane môžu využiť.
Affiliate sietí na Slovensku je viac. Pôsobí tu finančná sieť Total Money, čiastočne aj sieť Cj.com. My spoločne s VISIBILITY prevádzkujeme affilite sieť dognet.sk, kde sú viac než vítaní ako inzerenti, tak publisheri (online médiá).
Autor článku:

+421 911 122 199
polgari@leadmedia.sk
polgari@leadmedia.sk