13.06.2016 • Pavol Lelák

Názov firmy, výber domény a tvorba loga - ​Ako založiť e-shop (2. časť)

Názov, doména a logo sú najdôležitejšími prvkami, ktoré budú tvoriť vizuálnu identitu vášho e-shopu. Pomôže vám kombinácia overenej namingovej (špecializovanej na vytváranie názvov) agentúry a kvalitného dizajnéra, alebo, ak máte fantáziu a dostatok vedomostí, môžete sa do vymýšľania pustiť sami. Spoločne sa pozrieme, ako na to.
 
 
  • Prejdite priamo na:
     

Názov e-shopu

Výber domény

Dizajn loga

  
 

Názov e-shopu

Názov vášho e-shopu vás bude reprezentovať počas celého podnikania. Čím dlhšie bude váš online obchod fungovať, tým ťažšie bude zmeniť jeho meno. Grafickú firemnú identitu môžete rebrandovať, ale značka vám zostane. Preto je dôležité venovať dostatok času príprave a brainstormingu.
 

Premýšľajte a zapisujte
Premýšľajte nad predmetom vášho podnikania a cieľmi, ktoré chcete so svojím e-shopom dosiahnuť. Zapisujte si kľúčové slová, ktoré vám napadnú. Definujte si cieľovú skupinu a spôsob, akým chcete so zákazníkmi komunikovať. Premyslite si, či budete podnikať aj na zahraničných trhoch. Ak áno, musí byť názov e-shopu zrozumiteľný aj tam.


Vyberte si z nápadov ten správny
Názov e-shopu je priamo naviazaný na online prostredie. Ak máte zadefinované kľúčové slová, ktoré chcete použiť, môžete ich skúšať kombinovať s ďalšími slovami, ktoré sú charakteristické pre vašu oblasť podnikania. Začať môžete pokojne s desiatkami slov.
Výslednú množinu slov začnite testovať u registrátorov domén. Časť slov pravdepodobne vypadne, pretože pre nich nenájdete všetky voľné domény, ktoré potrebujete. Pre istotu overte aj Facebook a ďalšie sociálne siete.  
Zvyšné slová si overte v registri ochranných známok a v medzinárodných databázach ochranných známok. Opäť vylúčte slová, ktoré by mohli porušiť autorské práva.
Vyhovujúce slová skúste zadať do Googlu a zhodnoťte, či sa niektoré z nich nepoužívajú v kontexte, ktorý by bol pre váš e-shop nevhodný. Overte si tiež, či niektoré slová v cudzích jazykoch nemajú urážlivý alebo vulgárny význam. Zvyšné vyhovujúce varianty ukážte priateľom a známym a zbierajte spätnú väzbu. Nič vám nepomôže viac, než objektívny pohľad potenciálneho zákazníka.   

Ak sa vám nedarí vymyslieť správny názov pre váš e-shop, skúste využiť rôzne generátory obchodných mien a možno získate tú správnu inšpiráciu. Výber domény

 

Výber domény

Kúpa domény je finančne nenáročná a mala by byť úplne prvým krokom pri registrácii vášho obchodného mena. Pred samotným overovaním dostupnosti domén by ste si mali definovať, kam sa bude váš biznis uberať. 

.sk, .com a ďalšie
Ak chcete so svojím e-shopom zostať na Slovensku, obzerajte sa po doménach s koncovkou .sk. Ide o takzvanú „doménu najvyššej úrovne“. Pre medzinárodné pôsobenie sa snažte získať doménu .com. V prípade, že plánujete expandovať do inej krajiny, mali by ste si registrovať aj príslušnú národnú doménu najvyššej úrovne (country code top-level domain - ccTLD). Zvýši to kredibilitu a pomôže rýchlejšie sa etablovať na lokálnom trhu.

Nie je to tak dávno, čo boli pre verejnosť uvoľnené aj nové typy domén najvyššej úrovne. Na výber máte aj špeciality, akými sú .vodka, .love alebo .club. Medzi startupmi je aktuálne veľmi obľúbená doména .io.

Obchodné meno v doméne?
Ideálne je mať zhodnú doménu druhej úrovne (eshop.sk) s názvom e-shopu. 
Výber vhodného doménového mena je veľmi dôležitý. Zákazníci budú pravidelne zadávať do prehliadačov vašu internetovú adresu a je kľúčové, aby bola ľahko zapamätateľná a ľahko vysloviteľná. Ani na mobilných zariadeniach nie je pohodlné vypisovať príliš dlhé internetové adresy. Ak máte krátky názov e-shopu a doména je voľná, máte vyhraté. Dlhšie názvy môžete vhodne skrátiť, prípadne použiť skratku zloženú z prvých písmen viacslovných názvov. Pri skrátených výrazoch to však budete mať ťažšie. Dnes už napríklad neexistujú žiadne voľné trojpísmenové domény .com. Dávajte si pozor na cudzie slová a snažte sa, aby v hovorenom prejave doménové meno nemiatlo bežných ľudí a nenabádalo ich na skomolenie názvu. Ak viete o typických preklepoch, ktorých by sa mohli zákazníci dopustiť, registrujte si aj tie a presmerujte na správnu adresu. Nezabudnite, že to môže neskôr urobiť vaša konkurencia a posielať potenciálnych zákazníkov k nim.

Preferujte doménové meno s názvom e-shopu alebo značky pred generickými doménami, ako napríklad kozene-topanky.sk. Kľúčové slovo v doméne vám v SEO nepomôže. Naopak, doménové meno je jedným z vašich marketingových nástrojov a aj prostredníctvom neho si budujete vlastnú značku. Dávajte si však pozor na zameniteľnosť s inými značkami a používanie registrovaných známok. 

Špekulanti s doménami
Pozor si dajte najmä na nekalé praktiky pochybných obchodníkov s doménami. V prípade, že zverejníte akúkoľvek zmienku o vašom novom podnikaní (napríklad v obchodnom registri), je možné, že si ju všimne niektorý z obchodníkov s doménami a kúpi ju skôr než vy. Namiesto niekoľkých eur bude žiadať stovky a vy buď zaplatíte, alebo nájdete inú, možno menej lukratívnu doménu. Podobne to môže dopadnúť aj pri snahe expandovať za hranice a kúpiť si doménu prislúchajúcu cieľovej krajine.dizajnérka

 

Dizajn loga

Logo bude najvýraznejší grafický prvok firemnej identity vášho e-shopu. Pri tvorbe loga máte viacero možností. Ak nemáte dostatok skúseností s dizajnom, môžete použiť generické šablóny, ktoré si upravíte podľa seba, môžete si už hotové logo kúpiť na špecializovaných stránkach a skúsiť šťastie môžete aj na komunitných a výlučne dizajnérskych portáloch. Ak to však s vaším e-shopom myslíte vážne, najlepším riešením je osloviť profesionálneho dizajnéra alebo agentúru

Šablóny na tvorbu loga zdarma 
Existuje množstvo webových stránok, ktoré vám ponúkajú generické šablóny log zdarma. Sú to pripravené grafické súbory v krivkách (vektoroch), ktoré musíte upraviť v špeciálnych editoroch. Môžete si napríklad upraviť farebnosť a zmeniť názov. Ak nemáte dostatočné skúsenosti s úpravou grafických podkladov, môžete skúsiť napríklad online editor Canva, v ktorom je dizajn vlastného loga maximálne zjednodušený. Vo všetkých prípadoch však ide o logo, ktoré vás síce nebude takmer nič stáť, ale aj efekt je podobný. Nikto nezabráni ďalším stovkám e-shopov po celom svete používať podobné logá a to znamená nulový prínos pre budovanie vašej značky. 

Hotové logá
Okrem šablón je možné nájsť na internete tiež vopred vytvorené logá, ktoré si môžete kúpiť. Nebudete mať síce logo vytvorené na mieru s odkazom, ktorý charakterizuje váš e-shop, ale ak nájdete stránky, ktoré ponúkajú na predaj iba jednu licenciu každého loga, budete mať aspoň zaručene originálny dizajn

Komunitné a dizajnérske portály
Komunitné portály, ktoré umožňujú objednať si služby od freelancerov, môžu byť miestom, na ktorom nájdete kvalitu za veľmi rozumnú cenu. Rovnako však môžu byť stratou času, ak narazíte na amatéra, ktorý sa vydáva za dlhoročného profesionála. Na portáloch ako Fiverr a JaSpravím si vždy overujte hodnotenia ostatných nakupujúcich a portfóliá dizajnérov nechajte zhodnotiť aj niekým, kto má s grafickým dizajnom skúsenosti. Niektoré portfóliá sú totiž plné upravených šablón, ktoré môžete nájsť na internete zdarma. Výhodou portálu JaSpravím je však vystavenie faktúry ku každej službe, ktorú si objednáte. 
Dizajnérske portály, medzi ktoré patrí aj 99designs, sú špecializované na grafické služby a ich výhodou je možnosť vyhlásiť otvorenú súťaž o logo medzi všetkými dizajnérmi. Po upresnení požiadaviek sa všetci dizajnéri, ktorých ste odmenou zaujali, zapoja do tvorby vášho loga. Na konci súťaže môžete mať niekoľko desiatok či stoviek návrhov a jeden z nich si vyberiete a odmeníte. Počet zapojených a počet návrhov spravidla stúpa úmerne s výškou odmeny pre víťaza.

Profesionálny dizajnér alebo agentúra?   
Ak už máte jasno v tom, aké logo si predstavujete pre váš e-shop, môžete svoju víziu konzultovať s profesionálnym dizajnérom alebo agentúrou. Ten by vás mal usmerniť a navrhnúť najlepšie riešenie. Ak stále nemáte predstavu, skúsený profesionál vám určite bude vedieť pomôcť. Pripravte sa však na to, že sa bude veľa pýtať a snažiť sa čo najpodrobnejšie spoznať váš e-shop. Vypracovanie viacerých návrhov vás však môže stáť viac, než úprava vášho vlastného nápadu.
 
Okrem loga si určite nechajte vypracovať aj kompletný dizajn manuál, v ktorom dizajnér zadefinuje spôsoby použitia loga v tlači a na webe. Okrem povolených farebných kombinácií je vhodné zadefinovať aj použitie na sociálnych sieťach a ďalších miestach charakteristických pre online biznis. Ideálne je inšpirovať sa profesionálnymi dizajn manuálmi a dohodnúť si s dizajnérom, aké použitia sa v tom vašom budú definovať.   
V závislosti od rozsahu poskytovaných služieb si môžete nechať vypracovať aj kompletnú firemnú identitu, kde sa podľa dizajn manuálu navrhne kompletná vizuálna komunikácia vášho e-shopu od vizitiek a hlavičkového papiera až po e-mailové podpisy.



Odporúčané zdroje
Výbornou pomôckou pre každého začínajúceho e-shopára je e-book Michala Krála13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu“. Michal sa venuje aj konzultáciám pre e-shopy a vďaka dlhoročným skúsenostiam v e-commerce rád poradí aj pri tvorbe značky.

Všetko, čo potrebujete vedieť o e-commerce, sa naučíte na praktických školeniach Pricemania Academy, ktoré sa zameriavajú najmä na majiteľov e-shopov.

Výborný článok o tvorbe loga nájdete v magazíne Trend.

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

CEO:
Michal Král
E-mail:
michal.kral@pricemania.sk
Mobil:
+421 904 665 488

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Karpatská 6, 811 05 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • BlueWinston
  • DHL
  • 0100Campus

  • Business Cloud
  • Digitálna Garáž