29.06.2016 • Pavol Lelák

​Tvorba e-shopu a technické riešenie - ​Ako založiť e-shop (3. časť)

Základom každého e-shopu je jeho web. Je to spojenie medzi predajcom a jeho zákazníkom. Pri tvorbe vašej virtuálnej predajne je potrebné riadiť sa pravidlami, ktoré zaručia jednoduchý a bezpečný nákup
Pri príprave kamennej predajne by žiaden majiteľ obchodu nezabarikádoval dvere, neskrýval by pokladníka, u ktorého majú zákazníci platiť a určite by neotvoril obchod v neudržiavanej miestnosti. Napriek tomu začínajúci majitelia internetových obchodov často siahajú po technických riešeniach, ktoré sú neoverené a neefektívne. Ste naozaj dosť bohatý/á, aby ste si mohli dovoliť lacný web, ktorý nebude konvertovať?
 
  • ​Prejdite priamo na:
     

E-shop na mieru
E-shopové riešenia na prenájom
Open-source riešenie
 

Ako vytvoriť web e-shopu?

Pri technickej príprave internetového obchodu máte niekoľko možností. Necháte si naprogramovať web na mieru a budete mať originálny e-shop presne podľa vašich potrieb, postavíte web na open-source riešení, prenajmete si hotové e-shopové riešenie za mesačný poplatok, prípadne si jadro e-shopového riešenia necháte prispôsobiť a kúpite jednorazovú licenciu? Každý variant má svoje pozitíva a negatíva. Rozhodnúť sa musíte najmä podľa vašich prostriedkov, očakávaní a potrieb.


E-shop na mieru

Pri tvorbe e-shopu na mieru budete musieť využiť služby profesionálov z rôznych oblastí alebo priamo agentúru

Prvým krokom by malo byť zadefinovanie špecifikácií e-shopu. Musíte mať jasno v tom, čo od svojho internetového obchodu očakávate. Zadefinujte si, aké kategórie tovaru budete na e-shope predávať. Ak predávate napríklad oblečenie, určite budete potrebovať zobrazovať pre tovar aj varianty v rôznych farbách a veľkostiach. Aké parametre môžete pre tovary uviesť a aké filtre budú zákazníci používať, aby jednoducho našli to, čo práve hľadajú? Budete potrebovať napojenie na dodávateľa, od ktorého budete preberať informácie o dostupnosti tovaru? Chcete posielať XML feed porovnávačom cien? Budete mať na webe blog? Aký účtovný program budete chcieť napojiť na váš e-shop?
Musíte si zodpovedať na množstvo podobných otázok. Aby ste tieto otázky vedeli vôbec položiť, poraďte sa s odborníkmi, ktorí majú skúsenosti s e-shopmi, a skúste analyzovať weby konkurencie, na ktorých by ste mohli načerpať inšpiráciu pre budúce funkcionality vášho e-shopu.

Druhým krokom by mal byť návrh nákupného procesu. Musíte si naplánovať, čo sa stane od chvíle, kedy zákazník príde na váš e-shop a vloží tovar do svojho virtuálneho košíka. Vyzvete ho na pokračovanie v nákupe? Zobrazíte mu výraznú notifikáciu o tovare v košíku? Povolíte nákup aj bez registrácie, alebo nedáte zákazníkom na výber? Budete posielať zákazníkom upozornenia, ak vložia tovar do košíka a nakoniec objednávku nedokončia? Existujú odborníci, ktorí sa venujú výlučne optimalizácii nákupných procesov. Konzultácia s profesionálom môže zabrániť strate množstva objednávok nielen v začiatkoch vášho podnikania.

Tretím krokom by malo byť vypracovania SEO analýzy, ktorá vám prostredníctvom miery vyhľadávania kľúčových slov presne povie, ako má byť zostavený strom stránok vášho e-shopu.  Zistíte, ako majú vyzerať URL adresy pre kategórie aj detaily produktu. Zostaví vám menu úvodnej stránky. To všetko presne a vedecky, pretože za analýzou stoja reálne čísla. Základnú analýzu si dokážete vypracovať po krátkom školení aj sami. Pokročilú analýzu kľúčových slov si nechajte určite vypracovať u odborníkov s praktickými skúsenosťami. Dokážu prekvapivo účinne zlepšiť výkonnosť vášho e-shopu.

Štvrtým krokom je copywriting. Vďaka SEO analýze by ste už mali vedieť, aký title a aký nadpis má mať každá vaša podstránka. Okrem toho však potrebujete použiť kľúčové slová aj v texte. Správna gramatika a štylistika sú okrem toho kľúčové pre dôveryhodný prvý dojem pre potenciálnych zákazníkov. Šikovný copywriter vám pomôže s tvorbou textov aj pre špecializované e-shopy. Ak chcete ušetriť, venujte niekoľko hodín kvalitnej príprave a zásobte sa dostatkom podkladov, nechajte si zredigovať už napísané texty a poraďte sa so skúsenejšími pri výbere niekoľkých tém aj pre úvodný set blogových článkov.

Piatym krokom je dizajn a programovanie e-shopu. Tento krok spája dve rozdielne, ale úzko prepojené činnosti. Dizajnér navrhne podľa vašich predstáv grafiku pre web a programátori zariadia, aby všetko fungovalo tak, ako ste si zatiaľ naplánovali. Tento krok je spravidla finančne najnákladnejším a pripravte sa na to, že väčšina prostriedkov z vášho rozpočtu padne za obeť dizajnérom a programátorom. Má to však svoje opodstatnenie. Ak podnikáte v konkurenčnom segmente trhu a ste v hre nový/á, ako sa chcete odlíšiť od konkurencie, ak nie krajším a funkčnejším webom? Až pri rôznych dodatočných úpravách grafiky alebo funkcionality oceníte, že vám s týmto krokom pomôže jedna agentúra. Pri freelanceroch, ktorí sa nepoznajú, môže takáto komunikácia značne predĺžiť prácu na e-shope.

Šiestym krokom je výber vhodného hostingu. Váš e-shop musí byť umiestnený na serveroch spoľahlivého poskytovateľa. Mal by spĺňať všetky podmienky pre bezproblémový chod, ktorý neohrozí vaše tržby. Presvedčte sa, že hosting je rýchly a neobmedzí načítavanie stránok, je chránený a neohrozí bezpečnosť vašich dát, je zálohovaný pre prípad technickej poruchy a má k dispozícii tím kvalitnej technickej podpory, ktorá dokáže rýchlo vyriešiť akýkoľvek problém aj cez víkend a počas sviatkov.


E-shopové riešenia na prenájom

Množstvo malých a stredných e-shopov postavilo svoj online predaj na takzvaných „e-shopových riešeniach“. Ide o CMS systém, ktorý má spravidla rovnaké jadro pre všetkých klientov poskytovateľa e-shopového riešenia. Na tomto základe si každý klient môže upraviť editovateľné časti webu tak, aby vyhovoval jeho potrebám. Za prenájom takéhoto e-shopu sa platia mesačné poplatky, ktoré závisia od poskytovateľa a množstva využívaných funkcií. V zásade však začínajú už od niekoľkých eur mesačne.  

Pri výbere sa zamerajte najmä na najčastejšie používané funkcie. 
Základom je prehľadná a intuitívna administrácia. Budete ju využívať denne, preto sa uistite, že vám vyhovuje a viete nájsť rýchlo to, čo potrebujete. Na prvý pohľad môže pôsobiť množstvo nastavení odstrašujúco, ale počas skúšobnej doby by ste mali administráciu zvládnuť. Overte si, či poskytovateľ pripravil pre klientov dostatok návodov a sekciu „FAQ“ (často kladené otázky), ktorá vám pomôže v začiatkoch.

Medzi najdôležitejšie výhody e-shopového riešenia patria okrem nízkych počiatočných nákladov aj vopred naprogramované funkcionality. Samozrejmosťou je, že váš e-shop sa bude zobrazovať na doméne, ktorú ste si zakúpili. Informujte sa o spoľahlivosti a bezpečnosti hostingu, na ktorom váš e-shop bude umiestnený. Pre jednotlivé produkty v ponuke by ste mali vedieť jednoducho nastaviť varianty a parametre. Možnosť vyplniť základné SEO nastavenia vám pomôžu získať lepšie pozície vo vyhľadávačoch. Overte si, že e-shop bude podporovať napojenie na porovnávače cien ako Pricemania.sk a Heureka.sk

Objednávky budete potrebovať napojiť na účtovné programy. K dispozícii by ste mali mať najznámejšie značky ako Pohoda, MoneyS3 a SuperFaktúra. Pri dizajne preferujte responzívne (prispôsobivé) šablóny, vďaka ktorým sa bude web zobrazovať správne aj na mobilných zariadeniach, ktorých využívanie stále rastie. V závislosti od poskytovateľa je možné na takýchto systémoch meniť farebnosť a logo, alebo nasadiť kompletne vlastný dizajn e-shopu. Opýtajte sa na možnosti úprav pre šablóny a najmä na poplatky za takéto prispôsobenia. Neopomeňte ani možnosti platby, ktoré budete chcieť využívať. Platobné brány a splátkové systémy môžu rozhodnúť, či zákazník objednávku u vás dokončí, alebo pôjde inam. 

Ak máte dodávateľa, overte si možnosti napojenia e-shopu prostredníctvom XML feedu. Jednoduché napojenie a pravidelná aktualizácia dostupnosti vám zaručia spokojných zákazníkov. Tých by ste mali vedieť spravovať a vytvárať si vlastné zoznamy zákazníkov. Na udržiavanie vzťahu so zákazníkmi využijete zľavové kupóny a vernostný systém. Komunikáciu zabezpečíte cez napojenie na e-mail marketingové nástroje a sociálne siete. K dispozícii by ste mali mať aj prehľadnú správu objednávok a podrobné štatistiky. Pre každý prípad by mala byť súčasťou e-shopového riešenia aj možnosť exportovať dáta e-shopu, ak by ste neskôr chceli zmeniť poskytovateľa a preniesť si obchod inam. 

Okrem rôznych balíkov služieb vám poskytovatelia e-shopových riešení radi pripravia e-shop postavený na ich systéme upravený na mieru. Bude pravdepodobne o niečo lacnejší, než e-shop naprogramovaný na mieru, ale zároveň sa na neho budú vzťahovať všetky obmedzenia jadra e-shopového riešenia. Nezabudnite sa informovať, či pri aktualizáciách systému bude aktualizovaný aj váš upravený e-shop, alebo si budete musieť zaplatiť úpravy, ktoré bežní klienti dostanú zadarmo. 

Väčšina poskytovateľov e-shopových riešení ponúka niekoľkotýždňové skúšobné verzie, v ktorých si môžete otestovať nielen funkcionality a dizajn, ale aj zákaznícky servis. Práve technická podpora a komunikácia s poskytovateľom bývajú rozhodujúce pri rozhodovaní sa medzi zdanlivo rovnakými ponukami. Uistite sa, že ostatní klienti sa nesťažujú na časté výpadky a na komunikáciu s poskytovateľom. Fakt, že poskytovateľ e-shopového riešenia nekomunikuje a nie je schopný pokryť zákaznícky support počas sezóny sa odrazí nielen na ziskoch, ale v prípade poruchy systému aj na vzťahoch s koncovými zákazníkmi.

Pri rozhodovaní vám pomôžu referencie poskytovateľov e-shopových riešení. Nezabúdajte, že na vlastných propagačných weboch uverejňujú iba tie najlepšie. Nebojte sa použiť Google a prečítať si o skúsenostiach ostatných klientov napríklad na diskusných fórach


Open-source riešenie

Ak hľadáte e-shopové riešenie zadarmo, ste na správnom mieste. Open-source znamená, že e-shopové riešenie má otvorený kód, ktorý si môžete upravovať podľa svojich potrieb pri dodržaní GNU licenčných podmienok. Ide vlastne o „predprogramovaný“ e-shop. Vašou jedinou vstupnou investíciou bude váš čas, ktorý je potrebný na nasadenie a úpravu riešenia. E-shop si môžete nainštalovať na vlastný hosting, alebo môžete spustiť obchod na cloude, ak to poskytovateľ riešenia podporuje. Väčšina poskytovateľov hostingu je pripravená na inštaláciu najznámejších open-source riešení a určite vám s tým pomôžu. Dokonca aj pre najznámejšie redakčné systémy existujú pluginy, ktoré sa jednoducho nainštalujú a umožnia spustiť e-shop na vybranej platforme. Medzi najznámejšie patrí plugin WooCommerce pre WordPress. Výhodou celosvetovo rozšírených open-source riešení je početná komunita používateľov, ktorá si na rôznych fórach vymieňa skúsenosti a rady. Aktívna angličtina je v tomto prípade veľkou výhodou. Pokročilejšie funkcie si môžete v modulárnych systémoch doinštalovať prostredníctvom platených a neplatených modulov. Pre akékoľvek pokročilejšie úpravy však počítajte s nutnosťou zapojiť do práce programátora. Taktiež rátajte s tým, že systém sa bude vyvíjať a nikto nebude prihliadať na vaše úpravy na mieru, ktoré môžu byť pri najbližšej aktualizácii nekompatibilné. Rovnako si dajte pozor aj na kúpu open-source obchodu, pretože podľa licencie sa tento kód ďalej predávať nesmie. Ak vás teda nalákajú ponuky na jaspravim.sk, nekúpite si k produktu žiadnu záruku funkčnosti.

Odporúčané zdroje
Výbornou pomôckou pre každého začínajúceho e-shopára je e-book Michala Krála13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu“. Michal sa spolu s kolegami venuje aj konzultáciám pre e-shopy. Vďaka dlhoročným skúsenostiam v e-commerce dokážu zhodnotiť, aké riešenie je vhodné pre konkrétny typ biznisu.

Všetko, čo potrebujete vedieť o e-commerce, sa naučíte na praktických školeniach Pricemania Academy, ktoré sa zameriavajú najmä na majiteľov e-shopov.

Prehľadné porovnanie konkrétnych poskytovateľov e-shopových riešení nájdete na stránke eshop-zadarmo.sk.


 

Newsletter

Buďte prednostne informovaný
o novinkách a eventoch


Sledujte nás na sociálnych sieťach

Project Manager:
Ing. Patrícia Dunárová
E-mail:
patricia.dunarova@pricemania.sk
Mobil:
+421 911 665 486

Organizuje

Pricemania s.r.o.
Priemyselná 1/A, 821 09 Bratislava
www.pricemania.sk


Mediálni Partneri
Partneri
  • NetDirect-logo
  • ui42-logo
  • vnet-logo
  • Logo DHL
  •