Podnikanie vo vysoko konkurenčných segmentoch môže byť umením. Ak chcete uspieť a napredovať, musíte preskočiť konkurenciu a ukázať zákazníkom, že váš e-shop je v niečom výnimočný. Nastavíte špeciálne ceny, ponúknete nadštandardné služby alebo si získate priaznivcov prepracovaným marketingom? Možností je mnoho. Záleží nielen na produktoch alebo službách, ktoré ponúkate, ale aj na vašich prostriedkoch a znalostiach.
|
Cenová politika | Nadštandardné služby | Technické riešenie |
Responzívny dizajn |
Kamenné predajne |
Marketing |
|
Zákaznícka podpora | Komunikácia konkurenčných výhod |
Cenová politika
Postaviť celú svoju konkurenčnú výhodu na cene je vždy dvojsečná zbraň. Dlhodobo nízke ceny na hranici minimálneho zisku vám síce pritiahnu zákazníkov, ale váš biznis sa nebude rozvíjať. Potrebujete predsa prostriedky pre vývoj a expanziu. Druhou možnosťou je, naopak, nastaviť vaše ceny vyššie než konkurencia. V špecifických segmentoch môže vyššia cena v zákazníkoch evokovať vyššiu kvalitu. Ak správne odhadnete zákazníka, môže aj napriek vyššej cene siahnuť práve po vašich produktoch alebo službách.
Nadštandardné služby
Všeobecne platí, že zákazníci za svoje peniaze očakávajú čo najviac. Ak máte rovnaký sortiment aj ceny ako konkurencia, môže o konverzii rozhodnúť práve pridaná hodnota. Poštovné
Ak si to môžete dovoliť, skúste ponúknuť zákazníkom poštovné zdarma. V prípade, že by bezplatné doručenie zásielok znamenalo príliš veľkú stratu, vzdajte sa aspoň marže na poštovnom. Budete tak môcť ponúknuť nižšiu cenu za doručenie a získate výhodu. Ak ponúknete doručenie aj do okolitých krajín, môžete získať ďalšiu výhodu pre zahraničných zákazníkov.
Dizajn a balenie
Zákazníci sa radi chvália pred priateľmi tým, čo si dopriali. Kvalitný dizajn obalu, personalizované poďakovanie za nákup a originálne balenie môže presvedčiť skupinu ľudí, ktorá si zakladá na vizuálnej prezentácii. Okrem toho, šikovne obrandovaný balíček pre vás bude neplatenou reklamou počas doručovania objednávky a vyvolá zvedavosť u ostatných ľudí.
Tovar skladom
Rozhodujúcim faktorom pri výbere ideálneho e-shopu pre zákazníka často býva skladová dostupnosť. Dokonca aj na úkor ceny. Snažte sa naskladniť rozumné množstvo aspoň tých najobľúbenejších produktov. Zákazníci chcú dostať svoju objednávku čo najrýchlejšie. V tomto boji e-shopov vyhráva najrýchlejší.
Darčeky
Môže to znieť zúfalo, ale niekedy skrátka musíte svojho zákazníka podplatiť. Množstvo zákazníkov je ochotných si za maličkosť „zadarmo“ dokonca priplatiť vo forme drahšieho výrobku. Ak máte zákazníkov, ktorí majú radi darčeky a nastavíte systém odmeňovania rozumne, môže sa vám to vyplatiť.
Odborné poradenstvo
Buďte odborníkmi, na ktorých sa môžu vaši zákazníci spoľahnúť. Ponúknite im možnosť konzultovať použitie výrobkov aj prostredníctvom telefónu alebo chatu. Napíšte o najčastejšie sa opakujúcich otázkach článok na blog a pomôžete si nielen v budovaní vzťahov so zákazníkmi, ale potvrdíte si aj imidž odborníka vo svojom odbore. Nehovoriac o tom, že kvalitné články na blogu vám pomôžu v SEO. Ak sa nevyznáte v tom, čo predávate, snažte sa to čo najskôr napraviť. Na začiatok si skúste nájsť odborníka, s ktorým budete spolupracovať a konzultovať.
Unikátny sortiment
Ak máte šťastie a podarí sa vám získať unikátneho dodávateľa, dokážete (aspoň na krátky čas) konkurencii vypáliť rybník. Získať ho však stojí veľa času a potrebujete dobré kontakty. Unikátny sortiment, ktorým zaujmete, však vôbec nemusí byť váš hlavný produkt. Ak nájdete originálne doplnky k bežne predávaným produktom (napríklad špeciálne obaly na smartfóny), môže to prilákať zákazníkov, ktorí toho u vás nakoniec nakúpia viac.
Technické riešenie
Výber najvhodnejšieho technického riešenia pre e-shopy môže značne ovplyvniť mieru konverzií na vašom e-shope. Musíte brať do úvahy nielen technické požiadavky, ako náročnosť pri napojení na dodávateľov alebo práca s rôznymi databázami, ale aj dizajn e-shopu. Ak predávate prémiové produkty, asi vám nebude stačiť obyčajná šablóna. Naopak, ak predávate iba jeden produkt, pravdepodobne si vystačíte aj s jednoduchším e-shopom na prenájom. Vhodne zvolené technické riešenie vás môže posunúť pred konkurenciu, ktorá sa stále trápi s nevyhovujúcim e-shopom. Responzívny dizajn
Mať dizajn e-shopu prispôsobený pre nakupovanie aj z mobilných zariadení je dnes samozrejmosť. Ak si splníte túto povinnosť a váš e-shop bude responzívny, nezískate síce konkurenčnú výhodu nad lídrom vo vašom segmente, ale ešte stále môžete preskočiť niekoľko zábudlivcov, ktorý so svojím e-shopom nereagujú na najnovšie trendy.
Kamenné predajne
Napriek tomu, že hovoríme primárne o e-shopoch, kamenná predajňa v meste, odkiaľ máte najviac zákazníkov vám môže veľmi pomôcť. Nielen, že si zákazníci môžu tovar prísť osobne pozrieť, množstvo z nich bude preferovať aj osobný odber na prevádzke. Ak neplánujete kamenné predajne, pouvažujte aspoň nad využívaním odberných miest a výdajných automatov.
Marketing
Mať vypracovanú marketingovú stratégiu je základným predpokladom funkčného e-shopu. Ak však vaše kampane nebudú hovoriť jazykom vašej cieľovej skupiny, nebudú ich zákazníci počúvať. A ak váš marketing nebude originálny, zákazníci si váš e-shop nezapamätajú. Vytvoriť kvalitnú značku vás nemusí stáť obrovské sumy. Ak oslovíte správnych ľudí, postarajú sa o to, aby váš e-shop bol unikátny a vy už iba budete dodržiavať stratégiu.
Zákaznícka podpora
Promptné reagovanie na otázky zákazníkov sa, bohužiaľ, ešte vždy dá na Slovensku považovať za konkurenčnú výhodu. Dajte zákazníkovi pocítiť, že vás zaujímajú jeho požiadavky a urobte všetko pre to, aby bola vaša komunikácia profesionálna a nápomocná. Aj v prípade, že ide o reklamáciu alebo sťažnosť. Kvalitný zákaznícky support je silnou konkurenčnou výhodou.
Komunikácia konkurenčných výhod
Dajte svojim zákazníkom vedieť, v čom je váš e-shop výnimočný. Najmä noví potenciálni zákazníci, ktorí ešte nemajú s vaším e-shopom osobnú skúsenosť, sa budú zaujímať, prečo nakúpiť práve u vás. Nebojte sa o všetkých výhodách informovať na osobitnej podstránke, na sociálnych sieťach alebo v propagačných newsletteroch. Nie je nič horšie, než ponúkať napríklad super rýchlu a lacnú dopravu, o ktorej sa však zákazník dozvie až v košíku. Odporúčané zdroje
Výbornou pomôckou pre každého začínajúceho e-shopára je e-book Michala Krála „13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu“.
Všetko, čo potrebujete vedieť o e-commerce, sa naučíte na školeniach Pricemania Academy, ktoré sa zameriavajú najmä na majiteľov e-shopov.